Some Tips for Success in Interviews
You will be judged by the way you dress, the way you behave at the interview,
the way you communicate your ideas, your educational qualification, work experience, your ability to absorb the information and interpret it intelligently and clearly. Therefore, take care to be at your best.
Remember: The first impression is the best impression.
Carry all your relevant documents – like academic certificates, references and testimonials, copy of application form, updated resume – in a clear folder so that these can be easily shown and seen when asked.
Never be late for an interview. Always be present at the interview venue at least 20 minutes before the interview. This could help you to compose yourself and feel relaxed before the interview.
Greet the interview panel as soon as you enter the meeting room. Take your seat only when you are asked to do so. Don’t pull or drag the chair. Lift it or move it gently and always enter from the right side of the chair.
Always be polite and say ‘please’ and ‘thank you” whenever required.
Listen attentively to the questions asked. If you feel a question is unclear, ask politely for clarification.
Don’t beat about the bush, but get directly to the point. Discuss only the relevant facts needed to respond to the question.
Be truthful and try not to open yourself to areas of questioning that could pose difficulties for you. In this regard, we recommend that you do take some time to think through your answers/responses to some common interview questions. Taking that time to formulate your answers and solidify your thoughts will give you more poise and security during the actual interview.
While answering questions, look directly at the person asking the questions and try to be pleasant.
Reply confidently and immediately to the point. Keep your answers brief unless asked for a longer description or explanation. It is better to admit if you don’t know something.
Don’t forget to say “Thank you” at the end of an interview to the panel of interviewers before leaving the room. Walk out with confidence and without looking back.
Close the door gently behind you as you leave. Don’t bang the door!
TIPS UNTUK KEJAYAAN DALAM TEMUDUGA KERJA
Temuduga kerja bertujuan untuk memilih calon yang sesuai untuk mengisi sesuatu jawatan kosong. Dalam sesuatu temuduga anda dikehendaki menjual anda secara cergas dan giat mulai dari anda sampai hingga anda bertolak dari tempat temu duga. Seseorang yang mencari kerja boleh membuat persediaan untuk sesuatu temuduga kerja dengan menduga soalan-soalan temu duga, menyelidik latar belakang majikan, menyediakan rangka jawapan bagi soalan-soalan yang mungkin ditanya dan menyebut berulang-ulang jawapan itu (tanpa menghafaz). Ikutlah petua yang berikut bagi mencapai kejayaan dalam temu duga anda.
Sebelum temu duga anda
v Dapatkan pelbagai maklumat tentang organisasi berkenaan dan membiasakan diri dengan visi, misi, aktiviti-aktiviti utama serta prestasi kewangannya. Ini adalah penting untuk menunjukkan anda benar-benar berminat untuk menyandang jawatan yand dipohon itu. Maklumat yang diperoleh itu boleh membantu anda menjawab sebarang soalan secara tepat dan betul. Majikan pada lazimnya mengemukakan soalan seperti ini : “ Apakah yang anda tahu tentang syarikat kami?’
v Bersedia untuk
jawab serta tanya soalan. Sesuatu temu duga merupakan perbualan dua hala.
Bagi anda, temu duga mempunyai dwi tujuan: yang pertama, untuk “menjual” anda ,dan yang kedua ialah untuk menilai jawatan itu.
Setelah menanya pelbagai soalan, penumu duga biasanya meminta anda
menanyakan soalan. Anda perlu menanyakan soalan yang bernas seperti:
adakah syarikat merancang untuk meluaskan operasinya? Apakah falsafah
pengurusan dan nilai-nilai syarikat? Apakah arah aliran yang penting
dalam industri yang diceburi oleh syarikat? Bagaimana tanggungjawab kepimpinan
saya akan di ukur? Apakah kelebihan dan kelemahan syarikat berbanding
dengan pesaingnya? dan sebagainya.
v Sediakan pakaian yang kemas..
Sut kelabu,hitam atau biru kelasi atau
pakaian dengan tali leher sahaja adalah sesuai.
Semasa temu duga anda
v Tiba sekurang-kurangnya 30 minit sebelum
temu duga diadakan.
v Beri salam kepada panel penumu duga
v Dengar dengan teliti semua soalan dan beri
jawapan yang bernas . Jika anda tidak faham soalan, minta penjelasan.
v Berbual secara terbuka, terang dan
jujur dan mengatasi sifat malumu
v Ucapkan terima kasih kepada penumu duga pada akhir
sesi.
Commonly Asked Interview Questions
Here are some questions that are frequently asked during interviews. The sample response that follows each question is a just a guideline. You should modify according to your situation.
· Who are you? Tell me about yourself. Do not just repeat what you have stated in your resume. Explain a talent or skill that you possess or something you did out of the ordinary in your work place or life. You can sound it as unique or give it a touch of your personality.
· Why have you selected to join our company (or why do you want to work for this company?) I have always wanted to work for an established and reliable company that I am familiar with and whose products I have used and trusted. You can add these points: company’s reputation and your desire to join the specific field of interest. (Do some in-depth research on the company before attending the interview. Get all the relevant information about the company- such as its mission and vision, core business, financial standing, market share, its standing in the industry, etc.).
· Why do you feel you are the best candidate for this position? I have a clear idea of what this job entails and I am confident that my experience, exposure, skills and qualification will enable me to do the job better.
· Why are you leaving your current job? You should give two or three specific reasons for leaving your present job. Lack of challenge ; focus on the limitations of the job, etc. Point out your aspiration to prove your worth.
· How is your experience relevant to this job? Explain some similar work you have done in your previous job. Give details of the work done and relate it to the job advertised.
· How do you manage stress in your daily work? You could explain a situation of how you had managed stress in your previous job if you had one or narrate how you can find time in your busy schedule to relax a little.
· Describe a professional skill you have developed in you. It would be better to be specific in your answer. Describe something you worked for to fulfil your work more effectively and efficiently. Explain how you attended a seminar or workshop and brought about the changes in your work.
· How do you manage your work to meet deadlines? Answer the question effectively. Explain in detail how you plan, set priorities, determine schedules, how you follow-up on the progress of work and meet the deadline.
· What is your greatest strength? Choose a strength that matches one of the essential requirements of the position. For example, if the job requires good organizational skills and that is a particular strength of yours, emphasize that fact. You must give an example of a situation or situations where you used this skill successfully.
· What is your greatest weakness? State that in doing a self-assessment, you identified a particular area as needing improvement. It shows initiative, the ability to be introspective and that you are not willing to become complacent about you or your job.
· How do you handle criticism or conflict? Here the interviewer is looking for your accountability and professionalism. Just explain an actual situation that caused a problem for you in your previous job and describe how you tackled it and resolved it.
· What is your current salary? Do not tell lies. Explain the compensation and benefits that you actually enjoyed in the previous job. It may be verified, so never mention the benefits you did not get.
· Can we call your references? If you have given your current employer as your reference, you may tell that you prefer check with your present boss only after you receive a confirmed offer as he may not like you leaving the job.
· Do you have any questions? Prepare a list of questions in advance so that you will be ready to handle this question well. After you have attended the interview, you will have a clear idea of what you really want to know more about.
Self-discipline, the key to success
SELF-discipline, good study ethics, a strong academic foundation and moral support - these are factors which contributed to INTI graduand Liu Xiaomei’s success.
Liu, a native of
She was also awarded the University Prize for Best Academic Achievement and selected to be the valedictorian on graduation day.
Liu’s string of awards also includes the Cost and Management Accounting Award from the Chartered Institute of Management Accountants in 2004, and the Merit Award every semester for her scholastic achievements from 2002 to 2004.
She had been an interpreter with the China International Travel Service,
While at INTI, she was also the presenter for the Chinese Cultural Night and National Day events.
Liu said that although her immediate plan is to secure a job which will make
use of her abilities in financial analysis, language and public speaking, her
passion is to help poor children in
“I would like to help in their education in whatever way I can. That thought
has been with me for around 10 years, since my first visit to
Liu has proven her adaptability by leaving
“My academic journey has not been a bed of roses. As an international student, I have encountered many difficulties.
“It was determination and faith, as well as the support and care of lecturers that helped me regain my confidence and get over the hardship,” said Liu in her valedictorian speech.
Liu was among 660 other graduates who received their scrolls from the
Another session witnessed 364 graduates receiving their scrolls from
Recently, the college was also honoured with two awards during the Private Higher Education Night.
The awards of Kecemerlangan Enrolmen Pelajar Antarabangsa IPTS Bukan Bertaraf Universiti for the highest number of international students enrolled and Kecemerlangan Perakuan Akreditasi IPTS Bukan Bertaraf Universiti for the highest number of accredited programmes, were presented to INTI’s senior vice-president Dr Lee Fah Onn by Higher Education Minister Datuk Seri Dr Shafie Mohd Salleh.
The college has foreign students from 47 countries making up about 20% of its total student enrolment of about 13,000.
Bagaimana menyediakan
Walau pun resume atau vitae
kurikulum merupakan alat utama untuk mencari
sesuatu kerja, ia bukan satu-satunya alat.
1. Cari sesuatu kerja melalui internet atau iklan dalam media
memastikan anda adaah layak untuk menyandang jawatan itu.
2. Sesuaikan atau padankan
gunakan dengan resume anda. Ini boleh membantu dalm mewujudkan
tangappan pertama yang kukuh.
3.
Sumber Manusia atau Ketua Jabatan.
4. Dalam perenggan yang pertama, terangkan dari mana anda dapat tahu
tentang jawatan itu dan kenapa anda berminat dalamnya.
5. Membentuk satu imej professional dalam perenggan kedua dan ketiga
dengan memberi tumpuan kepada pencapaian anda yang penting dan
kelayakan
serta kemahiran yang relevan bagi kerja yang dipohon. Jangan
mengluang butir-butir yang diberikan dalam resume. Terangkan mengapa,
pada pendapat anda, kamu merupakan pemohon yang sesuai bagi jawatan
itu.
6. Terangkan apa
yang anda boleh menyumbang kepada organisasi majikan.
Jangan terangkan apa yang anda berharap daripada bakal majikan.
7. Ingatkan bakal
majikan bahawa resume yang dikepilkan akan menjelaskan
dengan lebih lanjut kelayakan, pengalaman dan kemahiran anda.
8. Minta satu
temu duga peribadi dan nyatakan sebut masa yang sesuai bagi
anda.
9. Akhiri dengan
mengatakan bahawa anda menuggu jawapan daripada syarikat
dengan secepat mungkin.
10. Sebelum
menghantarnya, menyemak secara teliti tata bahasa serta ejaan .
Kecuaian boleh menjejaskan imej anda sebagai seorang bakal pekerja.
Bagaimana menyediakan
resume yang berkesan
Resume yang juga dikenali sebagai curriculum vitae
(biodata) merupakan penggambaran mengenai kemahiran, pengalaman,
pengetahuan, pendidikan serta pencapaian yang melayakkan anda untuk
sesuatu pekerjaan. Sesuatu resume yang baik selain dari memberi maklumat
peribadi juga memujuk sesesorang majikan bahawa anda mempunyai kemahiran,
sikap, kelayakan atau sifat-sifat yang istimewa bagi mendapat temu duga peribadi.
Perlu diingatkan resume merupakan suatu alat pemasaran yang boleh memebantu
anda mendapat peluang temu duga.
Sesuatu resume yang berkesan perlu singkat, tidak lebih daripada tiga
halaman. Oleh kerana resume ialah alat utama dalam mencari kerja yang lebih
baik, ianya perlu disediakan dengan teliti. Semua resume harus tepat dan jujur
dan hendaklah memberi fokus kepada kehendak sesuatu kerja dan
menyampaikan maklumat yang relevan bagi kerja yang dipohon. Ini
membolehkan majikan untuk menilai secara objektif kesesuaian anda bagi kerja
yang diiklankan.
Sesuatu resume yang efektif perlu
mengandungi i maklumat peribadi (seperti nama, tarikh dan tempat lahir, taraf perkahwinan, kerakyatan, alamat, no.
telefon, email, dll) dalam bahagian pertama. Bahagian kedua perlu memberi
maklumat tentang kelayakan akademik (mulai dengan sekolah menengah, kolej,
universiti,dll) . Di sini maklumat terperinci mengenai
diploma dan ijazah serta kursus yang diikuti sepanjang
tempoh pendidikan dan gred dan anugerah yang diperolehi serta
penyertaan dalam aktiviti luar kurikulum perlu diterangkan. Ini harus diikuti dengan pengalaman kerja dalam bahagian ketiga.
Di sini anda perlu mula dengan maklumat mengenai
kerja terkini dan mengakhiri dengan kerja lama. Senaraikan semua kerja
yang dibuat dengan memberi semua maklumat tentang tugas serta
tanggungjawab dan tempoh setiap jawatan yang dipegang. Keterangan mengenai latihan dalam
perkhidmatan dan kursus yang diikuti juga perlu diberikan. Kemahiran yang
diperolehi dalam sesuatu bidang kerja adalah juga amat penting.
Dalam bahagian terakhir, maklumat tentang penyokong (referee) perlu diberi
bagi memudahkan majikan mendapat sokongan serta penilaian daripada bekas
majikan /pihak institusi anda. Dicadangkan supaya anda memberi maklumat tentang
dua orang bekas majikan dan dua orang daripada institusi pengajian tinggi
anda. Tentukan nama, jawatan, alamat penuh, no. telefon dan alamat email mereka
diberikan.
Bagaimana Menguasai
Bahasa Inggeris
Satu tinjauan terbaharu menunjukkan lima puluh peratus kependudikan dunia
akan bertutur atau akan belajar Bahasa Inggeris menjelang tahun 2015. Dua
billion orang akan mula belajar bahasa Inggeris dalam 10 tahun yang
berikut - ini bererti sejumlah tiga bilion orang akan
bertutur dalam Bahasa Inggeris dalam 10 tahun dari
sekarang. Pada masa kini, kira-kira 500 juta orang boleh bertutur
dalam English. Globalisasi Bahasa Inggeris ini berlaku kerana
bahasa ini merupakan bahasa yang paling popular kerana ia merupakan
bahasa internet, bahasa perdagangan, bahasa sains dan teknogi dan bahasa
diplomatik. Ia juga menjadi bahasa utama di beberapa buah negara di dunia
sekarang. Tambahan pula, English merupakan bahasa utama dan umum dalam
bidang komunikasi dan interaksi global i serta transaksi perniagaan.
Kebanyakan bahan bacaan dan rujukan dalam internet terdapat dalam Bahasa
Inggeris; kebanyakan buku ilmiah dalam bidang-bidang seoerti
undang-undang, sains dan teknologi, perubatan dan perakaunan diterbitkan dalam
bahasa ini. Oleh itu, English telah menjadi lingua franca (bahasa
perantaraan) dunia moden. Jika kita ingin menjadi sebahagian daripada
masyarakat berilmu dan perpengetahuan (Knowledge Society) dan menghadapi secara
berkesan cabaran-cabaran globalisasi, kita, terutamanya golongan
belia-beliawanis dan generasi muda, dikehendaki mengambil sikap yang
membina dan positif terhadap pembelajaran dan penguasaan Bahasa Inggeris.
Terdapat beberapa cara untuk belajar dan menguasai English. Cara yang
amat penting ialah untuk benar-benar menunjukkan keinginaan
bagi belajar bahasa ini dan membelanjakan masa yang
mencukupi dan secara konsisten bagi menguasai bahasa ini. Berikut ialah
petua praktikal atau panduan mengenai cara yang terbaik
untuk menguasai English language.
1. Baca surat khabar harian, rencana pengarang,
makalah dan cerprn dan
novel yang yang baik. Juga dengar
siaran berita BBC, CNBC, CNN dan
stesyen-stesyen radio dan tv tempatan- ini boleh membantu
anda
menambahbaikkan
sebutan English.
2. Baca stiap hari. Lebih baik jika and baca selama
sejam sehari tanpa apa-
apa
hambatan. Jika anda membahagikan jam pembelajaran kepada
jangka masa
kecil sebanyak 15 minit sepanjang hari, penumpuan anda akan
menjadi kuat dan
anda boleh belajar cepat dan pengingatan anda juga boleh
meningkat.
3. Masalah yang sering dihadapi oleh kebanyakan orang
dalam pembelajaran
Bahasa Inggeris ialah ketakutan mereka sendori. Mereka takut mereka
tidak
berupaya menyatakan sesuatu secara
betul dan tepat dan lantaran itu
meraka enggan bercakap. Cara yang paling
cepat untuk belajar sesuatu
bahasa baharu ialah buat nya berulang
kali. Sama seperti yang lain,
pembelajaran English memerlukan latihan.
Jangan memebenarkan ketakutan
anda menjejaskan apa anda ingin mencapai. “Gunakannya atau
hilangkannya ( “use it or lose it” ) merupakan satu nasihat yang perlu diikuti
dalam perkara ini.
4. Gunakan pelbagai sumber, alat dan kaedah untuk belajar English. Internet
ialah suatu sumber yang penting sempurna bagi belajar
English.
kuiz secara talian yang disediakan oleh BBC World Service dan pihak yang
lain. Ini akan membolehkan anda menilai tahap kemahiran anda dalam
Bahasa Inggeris.
Bagaimana Menambahkan Harga Diri Anda?
Harga diri (self-esteem) merujuk kepada penilaian subjektif seseorang tentang dirinya sebagai positif atau negatif. Dalam kata lain, ia bermakna bagaimana anda memandang diri anda. Jika anda berfikir anda adalah seorang yang bijak, rajin, gembira, yakin, berkebolehan dan boleh berinteraksi dengan orang lain tanpa apa-apa hambatan, anda boleh disifatkan sebagai seorang yang mempunyai imej diri yang sihat atau positif, iaitu, anda adalah seorang insan yang mempunyai harga diri yang tinggi.
Pandangan serta tanggapan kita mengenai diri kita mempunyai kesan yang amat kuat terhadap cara kita memperlakukan kita sendiri dan orang lain dan juga pilihan yang kita buat.
Berikut ialah sedikit petua untuk mempertingkatkan harga diri kita :
o Habiskan sedikit masa dengan orang yang menyukai dan menyayangi anda.
o Setiap hari buat satu pernyataan mengenai diri anda. Sebagai contoh, “Saya adalah seorang yang mudah disayangi dan penyayang” merupakan satu mesej yang boleh memajukan satu imej diri yang positif dan sihat.
o Ucapan terima kasih kepada orang. Puji orang tanpa apa-apa sekatan jika diberi bantuan. atau kerjasama. Ini akan menambahkan harga diri anda apabila anda menyedari orang lain menghargai rasa terhutang budi anda.
o Tolak sama sekali mesej negatif dan pilih mesej postif sahaja.
o Tolong orang yang memerlukan bantuan untuk menyiapkan sesuatu projek atau kerja; lawati orang yang uzur di hospital atau menajar kanak-kana pada masa lapang. Jika anda merasa gembira apabila anda menunjukkan tingkah laku yang positif, perasaan ini boleh menambahkan imej diri anda.
o Melahirkan pandangan serta perasaan anda tanpa ketakutan. Menyatakan dengan tegas hak anda untuk membuat keputusan sendiri menunjukkan anda menganggap anda sebaai seorang yang pentig. Sifat pendesak merupakan sebahagian penting daripada imej diri yang positif. Komunikasi seperti ini adalah diperlukan untuk meminta sahabat, keluarga dan orang lain kerrjasama dan sokongan untuk membuat sesuatu .
o Libatkan diri dalam program senaman harian. Ini boleh menambahbaikkan kesihatan anda.
o Beri perhatian kepada rupa diri anda. Pakai baju yang kemas dan bersih setiap hari. Kelihatan kemas akan membolehkan anda merasa yakin dan gembira.
o Hiraukan orang yang mengkritik atau membidas anda atau mereka yang menganiayai anda tau mereka yang mempunyai harga diri yang rendah dan sikap negatif.
o Libatkan diri dalam projek yang boleh menggembirakan hati anda.mengikut keupayaan anda.
o Buat pilihan hidup dengan sendiri dan jangan membiarkan orang lain membuatnya bagi anda.
Apakah yang dikehendaki oleh sesorang
majikan?
Mengikut beberapa kajian yang dibuat baru-baru ini, seseorang majikan tertarik dengan pemohon kerja yang mempunyai kemahiran komunikasi, kelihatan kemas, tabiat yang baik dan pengalaman kerja yang relevan. Majikan menyatakan bahawa mereka memerlukan pekerja- pekerja baru yang boleh dipercayai serta jujur dan yang boleh menjalankan tugas segera dan serta merta, berupaya menjalin hubungan yang baik dan mesra dengan rakan sekerja dan menyempurnakan kerja tanpa bimbingan selangkah demi selangkah.
Kemahiran
komunikasi meliputi komunikasi lisan dan bertulis dalam Bahasa
AHH 15012006 Collections from Utusan